Kortbetydelser

Egna tolkningar.

2014-05-08 01:42 #0 av: Tarotstollan

Har så smått börjat titta på min Lenormand. Det följde ju med en liten bok till leken men tyvärr är alla språk där i inte ett enda jag förstår, kan ärligt talat inte ens gissa vilka språk det är!
Så jag har studerat betydelsen av korten på det som skrivits här inne på sajten.
Nu är det så att när jag tittar på korten så vill jag ibland lägga till fler betydelser som passar mig och mitt tänkande.

Frågan är nu: hur hårt är tolkningarna bundna till korten eller är det ok att hitta på eget och lägga till?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2014-05-09 06:33 #1 av: Bara Anna

Oj! Vilken lek skaffade du?! Med så många spännande språk...

Som jag har förstått det så finns det två skolor här när det gäller att lägga till egna tolkningar:
1) Den ena som säger att det är helt OK så länge du är konsekvent. Om inget annat för att modernisera språkbruket för korten en aning. T. ex för 150 år sedan fanns ju inte Twitter som är en av betydelserna i vissa fall för Birds (12).
2) Andra säger att du skall för det första hålla dig till en skola, ett set av betydelser och att lägga till egna ord är ett stort no-no. Mycket för att hålla Lenormand "Pure" om jag fattat det rätt.

För egen del så är jag någonstans mitt-emellan. Tycker det är självklart att vi måste föra in ett modernt språkbruk för att vi överhuvudet taget skall kunna svara på den moderna vardagens frågor! Samtidigt som jag tycker det är viktigt att inte tarotifiera korten för mycket. De kort som t. ex överlappar måste få ha sina respektive olika betydelser: Moon exempelvis, som betyder en sak inom Tarot och en annan inom Lenormand. Viktigt att separera de två!

Om det känns bäst för dig - självklart hitta på egna betydelser - om du verkligen inte får ihop det med de traditionella betydelserna för vissa kort. Men se då till att vara konsekvent i din tolkningar. Om du säger att Clover betyder Lingondricka i en läggning, ja då behöver kortet betyda Lingondricka i alla andra läggningar också....

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2014-05-09 22:25 #2 av: Tarotstollan

Ok, ja någon lingondricka kommer det inte att bli, det kan jag lova!
Ändå bra att veta hur grunderna är, dessutom kommer jag bara att lägga för mig själv när jag kommer så långt så då kommer det ju inte att påverka andra människor i alla fall!

Ja du, leken jag köpte var en vanlig Mlle Lenormand som är tryckt i Belgien. När jag sen vänder på asken för att se detta, ser jag vilka språk det rör sig om Gapskrattar, det hade jag inte sett innan och som jag letade i den lilla boken LooserSkrattar!
Texten är på: Ungerska, Polska, Kroatiska, Tjeckiska och Slovenska! Passar ju bra i dessa Eurovisionstider men jag kan inget av dessa språk, så som sagt innan har jag ingen hjälp att få i den boken!NördFunderar

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.