Annons:
Etikettövrigt
Läst 977 ggr
Praefatio
11/26/13, 12:39 PM

The secrets of the Lenormand oracle

Ny på sajten och mycket nyfiken på Lenormand! Någon som har läst The secrets of the Lenormand oracle? Är lite sugen på att beställa den men vill gärna ha åsikter på innehållet först.

Är det vettigt (nödvändigt?) att köpa en bok i början, eller är det bättre (lika bra?) att läsa sig till information om respektive kort och hur de samverkar, och sedan prova sig fram?

Annons:
Bara Anna
11/27/13, 3:20 PM
#1

Varmt välkommen Praefatio! Hoppas du kommer att trivas!

Just boken du nämner var min första bok - på gott och ont. Den är tydlig och har bra exempel. Dock så är författarens tolkning av korten väldigt moderniserad, vilket kan störa ibland. Hon har dessutom en helt egen metod att tolka korten på som skiljer sig från andra. Och det finns tyvärr inte beskrivet hur du gör en Grand Tableu, som jag kan tycka är A och O när det gäller Lenormand.

Nu låter det visserligen som jag gnäller mycket över den här boken, men jag tycker det är en helt OK bok att börja med. Främst för den gedigna beskrivningen av varje kort och kombinationer, trots att de är lite moderniserade.

Bok eller inte, det tror jag väldigt mycket handlar om inlärningsstil. Hur lär du dig bäst? Mycket hittar du på nätet, bloggar, facebook etc och där kan du få en bra hum. Men om du är som jag och inte är så mycket för att prova själv utan gärna börjar med tydliga skrivna instruktioner för att sedan ev. övergå till att prova och experimentera själv - tja då kanske en bok är bättre.

Jag letar fortfarande i ärlighetens namn efter DEN boken som får allt att klicka hos mig när det gäller hur Lenormand fungerar, främst då 9 kortsläggningar och Grand Tableu. Har stora förhoppningar kring Caitlin Matthews följebok till den nya Enchanted Lenormand Oracle, men har inte fått setet som jag beställde (i förrgår)ännu. Vi får se helt enkelt!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[stass]
11/30/13, 8:04 PM
#2

Tänk så olika vi är, jag måste få experimentera innan jag läser för mycket om det (dvs slukar en bok eller två) -annars blir jag bara förvirrad. Jag plockar gärna upp en bok senare under processen men om jag inte knäcker koden själv, utan läser mig till den blir det inte lika förståligt på nått vis.

Trollvind
12/4/13, 8:34 AM
#3

#2 Stass! Kanske det är samma sak för mig. Jag har inte ens tänkt på det. Men jag har läst massor och tycker inte jag kommer någonstans alls. Det är liksom fullt i huvudet av någon annans info 🤦‍♂️

Hm.. jag har dock lyckats släppa en hel del böcker jag redan läst och försöker nu inrikta mig på att följa EN skola i stället för att blanda. Och då håller jag mig till Melissa Haney som jag gick sommarkurs för. Hon lär ut bra verktyg för att man ska kunna träna och lära sig sitt eget sätt att läsa korten.

Bara Anna
12/4/13, 8:52 AM
#4

#3 Är det Sassy Sibyll du pratar om Trollvind? Eller någon annan Melissa?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Trollvind
12/4/13, 9:12 AM
#5

#4

Jäpp, SassySibyl är det. Och skolan heter SibylSchool 

Jag gick både nybörjarkursen och GrandTableau-kursen men hann inte riktigt att öva under sommaren så jag halkade förstås efter. Men jag har kvar allt material och håller på att gå igenom allting igen från början nu.

[stass]
12/4/13, 10:13 AM
#6

#3 så är det i mycket för mig, en skillnad i intellektuell och personlig förståelse. Mamma har använt detta ordspråk ibland "en vis man lär sig av andras misstag, du lär dig bara av dina egna" jag antar att det stämmer 😉 Jag kan också uppleva att det stannar av en tid och bara blir grötigt. Som en 2:åring som har sugit upp så mycket nya ord att den börjar stamma på orden den redan kunde bra. Fast efter någon vecka (när det undermedvetna är ikapp) brukar ju barnet förvåna en med ett helt nytt vokabulär.

Annons:
Bappho
12/8/13, 9:06 AM
#7

Jag har boken men använder den inte mycket. Jag tror det är bäst att först lära sig de traditionella teknikerna och sedan läsa den här boken för då kan du bättre känna vad du ska ta till dig och vad inte av innehållet.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Praefatio
12/8/13, 12:22 PM
#8

Tack för alla åsikter, då vet jag hur jag ska börja! :)

Upp till toppen
Annons: