Annons:
Etikettmedia
Läst 844 ggr
Bara Anna
2013-05-01 15:33

Learning Lenormand: Traditional Fortuntetelling...

OK, eftersom det var några stycken som redan beställt (jag köpte min via kindle idag t.e x ) och några som skulle beställa inom kort så startar jag upp en studietråd här där vi kan diskutera boken Learning Lenormand: Taditional Fortunetelling for Modern Life av Marcus Katz och Tali Goodwin.

Det finns inte riktigt utrymme på forumet att starta underkategorier så HELA boken kommer att diskuteras i denna tråd! För att det skall funka så smidigt som möjligt så sätter jag upp några få grundregler:

Märk din post med vilket kapitel du kommenterar kring med t. ex underscore eller fetstil alldeles först i posten.

Om du kommenterar på någons annans kommentar skriv gärna ut vems - så här: #Postnummer

Om du redovisar en övning, skriv gärna ut övningens namn (Vet inte om de har namn) eller alt. vilken sida som övningen finns på. Undvik i möjligaste mån att skriva ut detaljer kring HUR övningen går till. Detta för att undvika gratis-läsning av boken!

Lets go and have some fun!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Annons:
jojjana
2013-05-03 13:27
#1

Åhh nu är min bok skickad.. men inte kommit fram ännu.. Kommer inte förrän efter helgen..  Ska bli spännande men varför går tiden så sakta när man väntar på något??😛

Bara Anna
2013-05-03 14:17
#2

#1 Finns en anledning till varför de flesta böcker jag köper idag är digitala…. Kindle is your freind^^

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Bara Anna
2013-05-05 20:05
#3

Är det bara jag som tycker boken är extremt svårläst? Det finns guldkorn ja, men inbakat i en massa svammel, som gör det hela oerhört svårläst… :-(

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

jojjana
2013-05-06 09:40
#4

Låter inte kul.. :-(,

har inte fått den ännu.. kanske dyker den upp idag?

bättre som du som får den elektroniskt..

Trollvind
2013-05-06 10:32
#5

Tänk så olika vi är. Jag tycker boken är ovanligt lättläst, för att vara på engelska. Nu har jag inte läst hela än, har haft läspaus i helgen då jag sysslar med annat. Så jag har ännu bara läst de inledande kapitlen och dem tyckte jag gav mig mycket kött på benen. Sätt att tänka och betrakta korten och tydningsförfarandet, som jag inte tänkt på förut. Nyfiken på att läsa vidare, så jag hoppas få tid under veckan.

Jag har funderat mycket på att ladda hem böcker till plattan, men har lite svårt att läsa längre texter på skärm, så jag tvekar. Det som lockar är ju snabbheten att få hem boken och att det sparar massor med plats. Fast jag gillar ju bokhyllor… kluven 🤔

Bara Anna
2013-05-06 11:24
#6

#4 Håller tummarna för bokleverans idag!

#5 Det är inte språket i sig som är svårt för mig, snarare sättet de skriver på. Så där är det kanske inte så konstigt att det finns olika åsikter! Smaken är som baken!😂

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Annons:
Trollvind
2013-05-06 11:42
#7

Aha! Ja, så är det ju verkligen 😃

jojjana
2013-05-06 13:00
#8

Japp! Boken kom idag :-)

Har bläddrat i den och läst lite och har inte riktigt bestämt mig ännu vad jag känner får ta lite tid för att att bilda min uppfattning om boken.

Trollvind
2013-05-13 09:44
#9

MINA TANKAR OM BOKEN

Jag har nu inte lusläst hela boken, men ögnat igenom det mesta, läst noga här och där och skummat annat.

Jag tycker att det är en bra bok, om man som jag, söker övningar och tips på bra metoder att lära sig läsa korten. Jag tycker det finns väldigt många bra övningar i boken. Och jag tycker att historiedelen är både intressant och upplysande.

Men när det gäller kortens individuella betydelser så är jag inte lika imponerad. Jag har ju själv redan jobbat en del med korten och håller mig helst till mina redan inlärda betydelser (Treppner, tysk skolan). I boken rekommenderas det också att man själv väljer den tradition man vill hålla sig till, eller känner sig mest bekväm med.

Men då blir liksom halva boken överflödig. Jag tycker det kunde ha räckt långt om de bara koncentrerat sig på att göra en "övningsbok".

Jag tror också att de kanske haft för bråttom med den här boken. Inte riktigt tänkt igenom projektet och kanske de också ville se till att vara först ut med en engelsk Lenormandbok. Det är ju några böcker till som är på gång på engelska i Lenormandvärlden.

Som förstabok är den här nog inte vad jag skulle rekommendera. Men har man redan nosat på korten, testat lite olika traditioner och börjat bilda sig en relation med leken, så tycker jag att den här boken kan vara ett intressant tillskott i bokhyllan. Men absolut inte någon nödvändig läsning.

Jag tror jag börjar förstå också vad #3 menar med att den är för pratig. Katz gör då och då långa avstickare om saker som inte är så jätterelevanta egentligen. Mer som att han kommer på något han bara MÅSTE få sagt. Mer för sin egen skull än för läsarens. Han tycks ha den stilen.

NÅGRA ORD OM DERAS KURS ONLINE

En annan lite trist erfarenhet jag haft av just den här författare är att jag också går deras videokurs på 10 delar om Lenormand. Det tog mig över en veckas tjatande att få honom att skicka länken till kursen. Han lovade flera gånger gånger att länken kommer idag, länken kommer i kväll och inget hände. Så jag lessnade och skrev en ganska surt mejl, och DÅ till slut fick jag tillgång till kursen.

Nu håller jag på att tjata om att få den utlovade dokumentationen som hör till. Det mejlet har jag inte renderat någon reaktion från dem än tyvärr, trots att det gått snart en vecka till.

Det känns ju verkligen lite trist faktiskt, att de är så röriga och oorganiserade att man måste tjata om att få det man betalat för. Så jag är inte så värst imponerad längre.

Biadora
2013-05-21 15:56
#10

Det låter inte så lovande..
Jag har fått hem boken men inte mer än bläddrat i den.
Jag tycker en del av övningarna känner jag igen. Men jag gillade s227 The fortune telling day spread.
Den ska jag prova.

Däremot snabbtittade jag på sidorna om Grand tableau och känner mig lite besviken. Som supernybörjare hade jag velat ha lätta o överskådliga kapitel om hur man läser GT. Tycker inte att jag har sett det skrivet i det .. referensliknande kanske, format som jag kanske vill ha. Men som sagt, har bara bläddrat ännu o kan ju ändra mig då jag hinner läsa o jobba igenom mer.

Trollvind
2013-05-22 09:53
#11

Nej usch vad trist, jag tycker jag blir mer och mer besviken på den här boken ju mer jag läser. Jag hade hoppats på mycket mer praktisk information och användbara övningar. Tarottänket skiner igenom mer och mer vilket man verkligen får se upp med. Lenormand ska INTE VARA en annan slags tarot! 

Nåväl, helt bortkastat är det ju inte ändå. Det gäller bara att hitta russinen i kakan och plocka ut dem.

#10 Ja den övningen tycker jag också låter intressant. Fortune Telling Day Spread. Jag ska också testa den 🙂

Bara Anna
2013-05-22 10:24
#12

#10 & #11 Men, nu måste jag ju kika jag också!  Det låter spännande!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

jojjana
2013-05-22 16:04
#13

Jag är också besviken då jag egentligen var ute efter övningar och "svaren  på övningarna" för att kunna lära mig. Det finns några men ganska få.. tyvärr.. Finns mycket mer på nätet att lära sig eller på den här sidan… :-(

Annons:
Upp till toppen
Annons: