Kortbetydelser

Korttolkningar

2013-04-25 20:53 #0 av: AnnikaIII

Jo jag har nu min "nya" kortlek Oraclo Lenormand från  Lo Scarabeo och den tilltalar mig, vackra bilder.
Det finns med ett pyttelitet häfte med tolkningar av korten och även att tolka dem upp och ned....och jag har en undran måste man ha korten även upp å ner?  Jag vill inte det...
Jag har jobbat med Tarot sedan 1988 och aldrig använt mig utav upp å ner vända kort. Det är liksom inte hur jag fungerar men jag har ändå haft en väldig fin kontakt med mina kort och många nöjda klienter. 
Så hur viktigt är det att även ha upp å ner vända kort?
En annan fråga, det finns ju många olika kortlekar och jag har bara en, så jag vet inte hur korten tolkas i andra lekar, så min fråga är, är det samma tolkningar på korten i alla olika lekar som finns eller kan det skifta mycket eller lite.?
Jag har även skickat efter en bok, kom ut nyligen för att lära mera, av Marcus Katz, den verkar väldigt intressant. 
Ha det gott. (Oona)

Anmäl
2013-04-26 01:01 #1 av: Trollvind

Är man traditionalist så tolkar man aldrig Lenormandkort upp- och -ner. 

Som jag lärt mig så handlar det mer om att det finns olika tolkningsskolor än olika tolkningar per lek. I franska skolan tolkas alla lekar på franska sättet och i tyska skolan tolkas alla lekar på tyska sättet... om du förstår hur jag menar.

Tror du får ut mycket av att läsa och öva med Marcus och Talis bok. Jag har också beställt den och väntar med spänning.

Anmäl
2013-04-26 16:52 #2 av: AnnikaIII

Tackar....kände det väl på mig kan hända då jag blev mycket förvånad att det stod upp å ner i det lilla pyttehäftet.
Boken kom idag....här blir det läsa av, ska sitta på bussen hela dan i  morgon...till Göteborg. 

Anmäl
2013-04-26 23:23 #3 av: Trollvind

Härligt! Fick min också idag Skrattar

Anmäl
2013-04-27 06:22 #4 av: Bara Anna

Innstämmer med föregående talare! Lenormand tolkas i princip ALDRIG upp-och-ner! Vilket är en oerhörd befrielse för mig också :-) Du hade nog bara oturen att fastna för en lek där producenterna av mass-utgåan hade noll koll ^^

När det gäller antalet lekar så räcker det gott med en. MEN du kommer kanske snart att upptäcka ett lätt beroende när det gäller att köpa fler Lernormands. För det är svårt att bara köpa en, det finns ju så många fina....

Här är en artikel angående hur du väljer din första Lenormand. Kanske kan den förklara lite bättre:

http://lenormand.ifokus.se/articles/514b5574ce12c44373004655-valj-ratt-lenormand-lek?articles-1

Det är en hel del som har eller skall köpa eller har köpt Katz bok om Lenormand. Kanske en idé att skapa en specifik tråd om den när i jobbar oss igenom kapitel för kapitel? Vad tycker ni andra?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2013-04-27 08:30 #5 av: Trollvind

#4 Bra idé med en bok- och övningstråd!

Och jag håller med om att man kan bli lite köpgalen. Jag stod emot länge men nu väntar jag på tre lekar, har fått boken och ska gå två kurser, en nu och en i sommar Pustar

Anmäl
2013-04-27 08:34 #6 av: AnnikaIII

Trollvind, du är makalös och oförbätterlig, härligt...Vinkar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.