Dagens

Dagens kort

2013-09-07 12:20 #0 av: Biadora

Har använt en app för Lenormand ett tag. Blir lite segt för jag tycker det blir samma känn som när jag har de riktiga korten.

Igår var mitt dagens kort (dvs det för idag) Tärningarna.
Jag funderar på om jag ska tolka det hela bildligt och strunta i den egentliga meningen?
Grejen är att i kväll kan jag besöka en spelförening, men jag har börjat tveka, fundera på om jag ska stanna hemma istället.
Tolkar jag kortet bildligt, utan tanke på vad det egentligen betyder känns det som en uppmaning att masa mig iväg..

Men tolkar jag meningen, känns det som en varning istället. :/

Anmäl
2013-10-10 15:18 #1 av: Bappho

Vad är kortet tärningarna för något? Är det en modern lenormandlek?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Anmäl
2013-10-19 16:13 #2 av: Biadora

Appen jag har skaffat, Guilded Reverie Lenormand deck, har 4 kort som dom har lagt till själva. Bland dom Dices, som visst ska ha med tur och chans och tillfälligheter att göra.

Dom ny korten mest gör mig mer konfunderad, men då är jag nybörjare på det här.

Anmäl
2013-11-15 10:48 #3 av: Biadora

Dagens kort 15/11 -The Fox

Hm, varning för falska människor??

Fast personligen använder jag Räven mycket i betydelse jobb och arbete.
Dagens plan är att åka till en bekant och försöka hjälpa henne plugga lite. (Så om jag läser kortet i betydelse Jobb passar det lite bättre).
Lite orolig nu efter ha läst hur negativt standardbetydelsen av kortet är..

Anmäl
2013-11-19 16:05 #4 av: stass

#3 räven har dykt upp lite olika för mig, jobb är en av betydelserna speciellt när jag hade ett jobb man behövde vara manupilativ, beräknande och slug. Falsk och "fel" är några andra betydelser som har stämt bra.

Anmäl
2013-11-20 09:45 #5 av: Bara Anna

#2 Det är ett av extrakorten du fick med i 1st edition utgåvan . Vet inte hur det är med den massproducerade som nu finns till försälning.

Det är annars svårt tycker jag att få någon riktigt bra "traditionell" betydelse av extra kort tycker jag. Gällande tärning så kan det ju vara allt från att du skall ta en chans,  köpa en lott till att faktiskt gå på det där spelmötet och bli positivt överraskad!

En viktig sak för mig inom Lenormand som jag iofs fortfarande kämpar med är att använda mig av enhetliga, konsekventa betydelser för varje kort. Vissa använder Fox som arbetskort andra Tower t. ex. Det är upp till oss själva hur vi vill ha det. Och sedan hålla fast vid det!

Dessutom, Lenormand är inte Tarot. Styrkan hos L är i kombinationerna och egentligen bör inte enskilda kort dras annat än i lärosyfte. I ditt fall med Fox så kan detta kort få väldigt olika betydelser beroende på vad för andra kort du drar:

Fox - Snake = En egenkär manupalativ kvinna

Fox - Sun = Du kommer att överkomma manipulativa situationer och få gott med erkännande...

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2013-11-20 13:12 #6 av: stass

#5 Jag har försökt att vara konsekvent med jobb kortet men ärligt talat måste jag gå emot intuitionen då. Vissa kort skriker nästan "hårt jobb" i läggningar ankaret dyker upp då, andra räven eller månen.

Annars håller jag med om att 2-3 läggningar är lite enklare att lära av. Lite trögt i början kanske men sen kommer mönstren.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.